HanoŽl   -   Grafische kunst:   achtergrond

naar hoofdpagina  

Mijn voorliefde voor de grafische kunst, specifiek de etstechniek in al zijn facetten, stamt uit mijn basisopleiding tekenen / handvaardigheid in de zestiger jaren in Den Haag.

De ambachtelijke manier van werken, de talloze mogelijkheden, spraken me zeer aan. Er waren perioden waarin ik elk beeld automatisch in een ets omzette. In mijn Tanzaniaanse tijd heb ik me vooral toegelegd op het tekenen van dieren, wat steeds duidelijker het tekenen van insekten werd. Ik wist niet dat ik daar zo in op kon gaan. Met name de detaillering versus grove structuren voor een achtergrond spraken tot mijn verbeelding. En dan nog de mogelijkheden van het kleurgebruik dat deze contrasten weer subtiel teniet deed. Sinds deze Afrikaanse periode maak ik ook graag mijn eigen lijsten van Tanzaniaans hardhout.

hubertine elias    In 2000 heb ik het roer helemaal omgegooid; mijn baan opgezegd en ben ik full-time etser geworden, weer in Den Haag. Aan de Vrije Academie werd mijn wens om fotografie en etstechniek te combineren werkelijkheid. Met heliogravures en fotografische etsen had ik eind jaren tachtig al kennisgemaakt, maar de technische mogelijkheden en het werken met non-toxic materiaal heeft de laatste jaren zo’n vogelvlucht genomen dat ik me liet inspireren door Master-classes in Den Haag en Amsterdam. Ik werk zowel op zink als op koperplaten en heb geëxperimenteerd met plexiglas en polymeer.

In mijn werk maak ik veelvuldig gebruik van spiegelbeelden en repeteereffect. Ook rechte lijnen spelen een belangrijke rol. Het ontwikkelen van het kleurengamma is een ware zoektocht: verwachting en werkelijkheid sporen niet altijd. In mijn etsen vind je op de maatschappij geënte onderwerpen waarbij kritische elementen tot een “mooi” beeld zijn gevormd, en het beeld en de titel samen het verhaal weergeven:

“Smeltend ijs”: Antarctica, 2 voeten gereflecteerd in stilstaand water dat stijgt….
“New World”: bootvluchtelingen, vaders vertrekken om elders te overleven, moeders en kinderen blijven, een nieuwe wereldorde….
“Instinct for freedom”: een ets t.b.v. Amnesty International.

Mijn werk komt deels tot stand vanuit mijn vrije grafische inspiratie, en deels vanuit opdrachten (zoals ex-librissen, stadsgezichten in vierluik, relatieprenten).

In 2009 werkte ik langere tijd in San Francisco (Californië), waar ik o.a. een nieuwe, zeer milieuvriendelijke ets techniek leerde; etsen op "gold-aluminium". De voorkant alsook de achterkant heeft bijzondere kwaliteiten die bij een droge naaldtechniek en de aquatint verrassende resultaten opleveren. Zie de serie "Beestenkoppen" op de volgende pagina. Mijn lange zomer van 2010 in Umbrië en de "Samana Sancta" daarna in Spanje heeft me veel materiaal voor mijn "Via Crucis" opgeleverd. Twee jaar geleden begon ik aan een Master aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Het onderwerp hiervoor is geinspireerd op de "Via Crucis" van Franz Liszt. Dit voorjaar rond ik dit project af en kan de Kruisweg tentoongesteld worden.

Diverse voorbeelden van mijn werk zijn te zien via de overzichtspagina.


 

Hubertine Noordman-Elias  hanoŽl